Interviu bizar cu tatăl românului Kolles, cel mai controversat om din Formula 1: "Am avut 3 spioni români la Caterham, îi plăteam şi îmi făceau rapoarte scrise, filmau. Un poliţist, un fost fotbalist..."

Interviu bizar cu tatăl românului Kolles, cel mai controversat om din Formula 1: "Am avut 3 spioni români la Caterham, îi plăteam şi îmi făceau rapoarte scrise, filmau. Un poliţist, un fost fotbalist..."

Numele româno-germanului Călin Colesnic, zis şi Colin Kolles, este unul dintre cele mai menţionate din ultima săptămână în lumea Formulei 1. ProSport a stat de vorbă cu tatăl lui Colin Kolles, Romulus Kolles, cel care a fost director la Caterham între iulie şi septembrie 2014, iar interviul poate fi citit mai jos. Locul lui Romulus Kolles a fost apoi luat de Constantin Cojocar, un alt român, adus iniţial din România la fabrica Caterham din Langley, Oxfordshire, ca îngrijitor.

Implicarea familiei Kolles în povestea insolvenţei care a adus echipa Caterham in situaţia de a nu participa în acest weekend la Marele Premiu de la Austin este un subiect complicat. Iniţial, fiul a “consiliat” firma elveţiană Engavest, cu acţionari “necunoscuţi”, care în iunie a cumpărat echipa Caterham de la omul de afaceri malaezian Tony Fernandes. Ulterior, a negat orice implicare în insolvenţa echipei, lucru infirmat de Cojocar săptămâna trecută în interviul acordat pentru ProSport.

Călin Colesnic, alias Colin Kolles
Călin Colesnic, alias Colin Kolles (foto), este un român de 46 de ani născut în Timişoara şi plecat în anii ‘80 în Germania, unde a devenit doctor stomatolog. A condus din funcţia de director mai multe echipe de Formula 1: Hispania Racing F1, Jordan, Midland, Spyker şi Force India. În acest moment, el este “consilier” la Caterham, după preluarea echipei de firma elveţiană Engavest cu “acţionari necunoscuţi”,  însă potrivit lui Cojocar conduce din umbră operaţiunile echipei aflată oficială în insolvenţă.  În iulie 2013, Călin Colesnic a fost acuzat de Toto Wolff, şeful diviziei de motorsport de la Mercedes, că a încercat să-l şantejeze după ce l-a înregistrat făcând remarci negative despre managementul echipei Mercedes de Formula 1, actuala campioană mondială. Media a scris că Wolff şi Colesnic au rezolvat diferendul în mod privat.

 

Kolles este aşteptat să preia în sezonul viitor funcţia de director la Forza Rossa, prima echipă românească din Formula 1 care va fi finanţată de un consorţiu condus de fostul ministru al sănătăţii, Ion Bazac.

Doctorul stomatolog Colesnic este bănuit că a adus Caterham în pragul falimentului pentru a obţine echipament ieftin, scos la licitaţie pentru recuperarea datoriilor, echipament care ar urma să fie folosit în 2015 de Forza Rossa. Din nou, bănuiala este hrănită de fostul spălător devenit direct Cojocar care a declarat în faţa tribunalului din Londra că urma “să deseneze şi să construiască monoposturi pentru Caterham şi pentru Forza Rossa”. Tot Cojocar a spus instanţei că echipa românească “a obţinut confirmarea FIA pentru participarea în sezonul 2015 din Formula 1”.

Constantin Ioan Cojocar
Constantin Ioan Cojocar este un român de 52 de an născut la Hunedoara, fost fotbalist descoperit de Mircea Lucescu la Corvinul. A jucat la Steaua în primăvara lui 1988, inclusiv în semifinala CCE cu Benfica, marcând două goluri în 11 meciuri. În anii’90, a lucrat ca şef de autogară la Braşov, iar la începutul lui 2014 a postat un anunţ pe un site de joburi în străinătate prin care îşi oferea serviciile necalificate de “paznic de depozit şi spălător”. A ajuns în echipa Caterham ca spălător de podele, dar după o lună a fost numit director şi acţionar unic. Potrivit propriilor spuse, omul care l-a numit a fost Colin Kolles.

Joi, Forza Rossa a dat publicităţii un comunicat oficial potrivit căruia nu are încă niciun răspuns oficial de la FIA în privinţa participării în F1. În ce priveşte legăturile cu Colin Kolles, echipa românească susţine că sunt “pure speculaţii”. 24 de ore mai târziu, Forza Rossa a revenit cu un update:

Documentaţia transmisă Federaţiei Internaţionale de Automobilism cuprinde informaţii clare şi foarte detaliate în legătură cu modul, locul şi echipamentele cu care se va desfăşura activitatea echipei de Formula 1. Aceste documente transmise sunt angajante şi nu pot fi modificate. De asemenea, niciodată nu s-au discutat, transmis sau menţionat către FIA sau către orice altă instituţie, informaţii despre o desfăşurare în Anglia a activităţii Forza Rossa F1 Team.

Aşadar, Forza Rossa ştia din iunie ce “echipamente” va folosi în 2015. Contractele nu au fost semnate, însă discuţiile de principiu au fost purtate. Curios, tot în iunie a avut loc preluarea Caterham de către firma Engavest, consiliată de Kolles. În aceeaşi lună, Bogdan Sonea, marketing manager la Forza Rossa, declara pentru Gândul.info: „Collin Koles va fi partenerul nostru, având în vedere experienţa dumnealui în F1, în pregătirea şi punerea la punct a tuturor detaliilor cu privire la participarea noastră în Formula1”.

Kolles şi Bazac, legaţi şi prin Lotus

Romulus Kolles, tatăl lui Colin Kolles, figurează în acte ca patron al firmei Kodewa GmbH & Co. KG, cu sediul în orăşelul Greding, situat la nord de Munchen, firmă care se ocupă cu importul motocicletelor produse de contructorul britanic Lotus. Coincidenţă, Ion Bazac, omul din spatele Forza Rossa, a deschis în 2012 primul magazin Lotus Originals din  lume, la Monte Carlo, oraş unde are şi domiciliul. Greutatea relaţiei dintre constructorul britanic Lotus şi Bazac este confirmată de faptul că magazinul a fost inaugurat de prinţul Albert de Monaco. 


Ion Bazac (dreapta), alături de fostul campion mondial din F1 Nigel Mansell şi de fostul pilot Martin Donnelly la inaugurarea show-room-ului Lotus din Otopeni, în 2011

Ion Bazac
Soţii Camelia şi Ion Bazac au o avere estimată la 15-16 milioane de euro de revista Forbes. Ambii au fost medici, însă în 2005 au obţinut dreptul de a importa marca Ferrari în România. Camelia Bazac este sora mamei Alexandrei Dinu, prima soţie a lui Adrian Mutu. Tatăl Alexandrei Dinu, Tiberiu, a facilitat soţilor Bazac negocierile cu partea italiană. În 2008, Ion Bazac a fost numit ministru al sănătăţii, fiind considerat un apropiat al familie Geoană. Cu câţiva ani înainte, el a fost audiat de DNA în dosarul Sănătatea, referitor la transferul ilegal a 5 miliarde de lei, bani destinaţi achiziţionării a 2.000 de aparate de purificare a aerului din spitale.

La 4 luni după ce confirma oficial asocierea lui Kolles, Forza Rossa a făcut vineri un pas înapoi: “Implicarea domnului Kolles în echipa Caterham este opţiunea dumnealui profesională şi nu are nici o legătura cu proiectul Forza Rossa care se va desfăşura în România”.

Romulus Kolles: "Fiul meu nu se va implicat la Forza Rossa. Altcineva va fi"

În acest du-te, vino informaţional, ProSport l-a contactat pe tatăl lui Colin Kolles, Romulus. Aflat în Germania, “bolnav la pat”, acesta n-a refuzat dialogul. Afabil, Kolles senior a discutat preţ de 10 minute despre Formula 1 , dar şi despre Radu Banciu. “Banciu e preferatul meu. Îmi place grozav. Unde mă duc iau un computer după mine şi mă uit la Banciu. E un om normal, foarte cult, dar acolo face un rol”. Ce rol face însă fiul lui Romulus Kolles în Formula 1? Răspunsurile seniorului, în interviul de mai jos.

Domnule Kolles, vreau să vorbim despre implicarea fiului dumneavoastră şi a dumneavoastră la Caterham…
Eu am fost o scurtă perioadă director, nu am acceptat... Am trimis nişte oameni acolo, să ştie tot ce mişcă acolo şi să noteze tot, să filmeze.

După ce v-aţi retras dumneavoastră?
Şi în timpul ăla. Eu nu puteam să iau parte la un joc pe care nu puteam să-l fac. Şi ăştia, oamenii, erau trei români, unul fost poliţist la Hunedoara, altul fost fotbalist sau ce e...

Cojocar…
Da. Ei stăteau şi notau absolut tot ce se întâmplă acolo şi...Absolut tot, orice mişcare, cum merge situaţia. Am informaţii scrise, am primit în scris de la oamenii ăştia. Am plătit multe luni oameni să spioneze acolo. Aşa că... Altceva nu vă pot spune nimic fiindcă eu...

De ce i-aţi pus să facă asta?
Nu pot să vă spun.

Mai sunt acolo spionii dumneavoastră?
Nu, nu, şi-au făcut treaba, mi-au dat în scris.

Cojocar mai e acolo, e director.
De unde ştiţi dumneavoastră? (Informaţia a fost confirmată chiar de Cojocar) Nu ştiu eu nimic. Înţelegeţi-mă! Chiar dacă aş şti, nu v-aş spune. Eu sunt foarte dintr-o bucată.

E foarte greu de înţeles ce se întâmplă la Caterham. Unii spun că fiul dumneavoastă e implicat la echipă, alţii spun că nu e...
Fiul meu nu are nimic cu Caterham. Adică nu e implicat în sensul în care el era doar un Berator, adică un sfătuitor.

Un consilier.
Da. Şi când a văzut ce e, nici n-a mai vrut să se ducă. N-a mai acceptat. Mai mult nu vă pot spune.

Cum aş putea să iau legătura cu Colin?
Nu puteţi. Cred că e în America acum...

La Austin, la Marele Premiu, nu?
Nu, nu, în altă parte. Trebuia să meargă şi în China. Noi avem maşini acolo. Lmb1

Când se întoarce am putea discuta?
Nu ştiu. Eu sunt foarte bolnav, am avut un mic accident. Stau numai în pat, trebuie să mă duc la operaţie.

Voiam să întrebăm dacă vine Forza Rossa…
(Ridică tonul pentru prima oară) Nu ştiu. Asta eu nu ştiu, cu Forza Rossa. Nu vă pot spune nimic. Întrebaţi-i pe cei care s-au implicat. Dar nu ştiu dacă pot face românii echipa asta. Toate jocurile au fost pentru Forza Rossa, dar nu cunosc nimic...Nu cunosc nimic.

Ce bănuiţi că o să se întâmple?
Nu bănuiesc nimic. Bănuiesc că sunt bolnav, atât.

Însănătoşire grabnică...
Mulţumesc. (Începe discuţia despre Radu Banciu)

Ar fi o mare surpriză să-l vedem pe fiul dumneavostră la Forza Rossa.
Nu, nu se va implica sub nicio formă. Dar altcineva se va implica. Un român de acolo.

Din România sau de la Caterham?
Din România, ăla trebuie să lupte.

E fostul ministru Bazac...
Sigur, sigur, categoric. De fiul meu uitaţi. El are alte treburi.

El mai vrea să rămână în Formula 1 după experienţa asta neplăcută de la Caterham?
Nu contează. Nu e neplăcută, deloc. Deloc (La început spusese că fiul său s-a saturat de povestea Caterham). O să vedeţi finalul. Dar să ştiţi că i-a ajutat să obţină de la Ecclestone, că la Ecclestone e greu să se ajungă, i-a ajutat să obţină aprobarea. Toate aprobările se obţin foarte greu. Dar trebuia o garanţie sau aşa ceva. Cred că românii nu au avut.

Elveţienii de la Blick vorbesc despre 500.000 de dolari...
Nu, nu. Mai mult, e altă sumă. Nu vă pot spun. Vă rog să mă credeţi. Eu nu sunt implicat în Formula 1. Eu mă ocup de curse de anduranţă. În China, în Japonia, în America. Când aveţi treabă cu asta mă căutaţi.


Te aşteptăm pe TSU!
 
De azi, ne gaseşti şi pe contul ProSport de TSU, cea mai nouă reţea de socializare. Aceasta este invitaţia noastră pentru tine
Autor: Costin Ştucan