Ponta, fotografiat la Abu Dhabi într-un club aflat în parcarea circuitului de Formula 1 unde se decide titlul mondial. Lobby pentru Forza Rossa?

Ieri, întrebat prin SMS dacă...

Ponta, fotografiat la Abu Dhabi într-un club aflat în parcarea circuitului de Formula 1 unde se decide titlul mondial. Lobby pentru Forza Rossa?

Imaginile cu Victor Ponta într-un club din Abu Dhabi -  surprinse vineri noapte şi difuzate de Realitatea TV - la câteva zile după alegerile prezidenţiale pierdute sunt şi vor fi interpretate de analiştii politici în fel şi chip. Au ele legătură cu sportul? Prima tentaţie este să răspunzi negativ. Totuşi, coincidenţa este mare. În acest week-end, Abu Dhabi seamănă cu Monte Carlo în ultima săptămâna din luna mai sau cu Montreal în primele zile din iunie.

Capitala Emiratelor Unite este intrată în febra cursei de Formula 1 de duminică, o cursă care este cu atât mai importantă cu cât va decide titlul mondial la piloţi. Punctele obţinute pe circuitul Yas Marina se vor dubla pentru prima dată în istoria F1, o măsură adoptată pentru a creşte nivelul de spectacol într-un sport aflat în pierdere de audienţă. Colegii de la Mercedes, Lewis Hamilton şi Nico Rosberg, se bat pentru primul loc, iar Abu Dhabi este locul ideal în care vrea să se afle orice fan al Formulei 1. Este locul ideal şi pentru un politician care în primăvara lui 2014 a semnat dosarul de aplicaţie al Forza Rossa F1 Team, proiectul botezat “prima echipă românească” din istoria Formulei 1?

"Totul e de 3-4 ori mai scump în Abu Dhabi în zilele acestea"

Romulus Kolles, tatăl octogenar al lui Colin Kolles, director în trecut la cinci echipe de Formula 1, ştie ce înseamnă acest weekend în Emiratele Arabe Unite. “Toate preţurile la Abu Dhabi în săptămâna de cursă sunt de 3-4 ori mai mari. Hotelurile sunt scumpe rău”.

Acum două săptămâni, Victor Ponta a răspuns, printr-un SMS, “Vorbim cu drag după 16 noiembrie”, la întrebarea legată de implicarea sa în proiectul Forza Rossa. Ieri, întrebat tot prin SMS dacă se va afla duminică pe circuitul Yas Marina, premierul fotografiat vineri noapte în clubul O1NE Yas Island nu a mai oferit niciun răspuns. Şansele ca Ponta, un împătimit al sporturilor auto, să rateze cursa sunt însă infime. Fiul său, Andrei, este campion de karting la 11 ani, iar visul său este să devină pilot de Formula 1 pentru Ferrari.

O căutare pe Google Maps arată că localul în care au fost surprinşi Ponta şi prietenul său, finanţatorul Asesoft Ploieşti, Sebastian Ghiţă, se află peste drum de circuitul de Formula 1. Distanţa dintre uşa localului, aflată în faţa parcării circuitului, şi intrarea în tribuna principală de la Yas Marina este de 100 de metri!


Clubul O1NE Yas Island este situat peste drum de circuitul Yas Marina.

Victor Ponta este omul indicat de jurnalişti britanici specializaţi în Formula 1 şi de sursele ProSport ca fiind în spatele proiectului Forza Rossa. Premierul a semnat dosarul dus, în februarie 2014, la sediul FIA de fostul ministru al tineretului şi sportului Nicolae Bănicioiu. Oficial, finanţarea proiectului care urma să consume aproape 100 de milioane de dolari pe sezon urma să fie asigurată de omul de afaceri Ion Bazac, fost membru PSD, partidul condus de Ponta. Un detaliu aparent minor este faptul că averea lui Bazac se ridică, potrivit topului Forbes, la doar 15-20 de milioane de dolari, de multe ori sub bugetul unei echipe mici de Formula 1.

De unde urma să obţină Bazac banii necesari într-un sport cu un apetit financiar sălbatic? Joe Saward, un jurnalist britanic foarte bine informat, a scris acum câteva luni că banii urmau să vină din “garanţii guvernamentale şi din sponsorizări oferite de companii cu capital public”.

Bazac a negat permanent finanţarea din bani publici. Nicolae Băncioiu a refuzat dialogul cu ProSport pe această temă, iar Ministerul Tineretului şi Sportului a răspuns negativ la cererea jurnaliştilor de a prezenta dosarele semnate de Ponta şi Bănicioiu şi duse de ultimul în Elveţia. “Aceste acte nu există în minister”, a fost răspunsul oficial.

Haosul de la Caterham

Echipa Forza Rossa urma să fie condusă de Colin Kolles, fost Călin Colesnic, un român stabilit în anii ’80 în Germania. În iunie, Kolles a fost implicat în calitate de “consilier” în preluarea echipei britanice Caterham de către o firmă misterioasă, elveţiano-arabă. La două luni distanţă, în plin conflict cu fostul proprietar, malaezianul Tony Fernandes, Colin Kolles l-a numit pe Constantin Cojocar, un fost fotbalist la Steaua la finele anilor ’80, în funcţia de director şi acţionar unic.  Decizia este şocantă ţinând cont de faptul că atacantul descoperit de Mircea Lucescu la Corvinul lucrase la fabrica echipei Caterham ca măturător până în ziua în care a fost numit în funcţia de conducere. Situaţia bizară de la Caterham a fost interpretată în lumea Formulei 1 ca modalitatea prin care Kolles a vrut să introducă Forza Rossa în Marele Circ cu un cost redus, pe scheletul echipei britanice.

Acum 10 zile, în plină campanie electorală, imediat după ce ProSport a scris despre dependenţa proiectului controversat Forza Rossa de alegerea lui Victor Ponta în funcţia de preşedinte al ţării, holdingul care a iniţiat proiectul a anunţat că echipa nu va mai participa în 2015 în F1. Motivul a fost “neprimirea niciunui răspuns de la FIA”, irelevant în condiţiile în care FIA va anunţa lista finală a dosarelor acceptate pentru anul viitor abia pe 30 noiembrie. 

Dezvăluirile unui jurnalist britanic de Formula 1 bine informat

Joe Saward a revenit zilele trecute cu noi detalii despre implicarea premierului şi planul complex prin care echipa urma să intre în Formula 1:

“Proiectul, care avea sprijinul guvernului Ponta, a rămas în umbră din vară, în special din cauza unei campanii electorale dezordonate, în timpul căreia discuţiile despre o echipă finanţată din bani publici ar fi cauzat o controversă în plus.

Din informaţiile noastre din România, planul era ca noua echipă să concureze cu monoposturi construite de o entitate independentă numită CF1 Manufacturing, sub conducerea lui John Iley. Maşinile ar fi început sezonul 2015 iniţial sub numele Caterham pentru că schimbarea numelui şasiurilor nu este uşoară. (…)

Compania 1MRT care deţinea Caterham urma să devină proprietate românească, iar operaţiunile echipei urmau să fie făcute de companii independente, conduse de cumpărătorii lui Caterham. Acesta este motivul pentru care au cumpărat Caterham. În spatele ideii exista un plan clar de afaceri. Guvernul României ar fi asigurat astfel finanţarea şi sponsorizarea echipei. În acest fel, intrarea în Formula 1 ar fi fost făcută cu cap. Forza Rossa ar fi obţinut un şasiu modern fără să fie nevoită să construiască toată infrastructura necesară şi fără să plătească FIA o însemnată garanţie nerambursabilă pentru a obţine intrarea”.

Potrivit lui Saward, intrarea companiei Caterham în insolvenţă şi conflictul dintre fostul proprietar Tony Fernandes şi actualii acţionari, nişte persoane misterioase consiliate de Kolles, a complicat procesul de transformare în Forza Rossa. Pierderea alegerilor de către Victor Ponta, scrie Saward, “sugerează că proiectul Forza Rossa va dispărea”.

Caterham dispare sau se transformă abil în Forza Rossa?

E o sugestie, însă dispare cu adevărat proiectul Forza Rossa? Romulus Kolles, tatăl lui Colin Kolles, spune că fiul său l-a dat în judecată pe Tony Fernandes. “Caterham o va duce bine. Va avea mulţi bani. Fiul meu îi cere lui Fernandes o sumă de peste o sută de milioane de euro şi va câştiga mai mult ca sigur”.


Maşina Caterham fotografiată vineri pe circuitul din Abu Dhabi

Deşi toţi îi cântau prohodul, Caterham supravieţuieşte, chiar dacă va participa la Abu Dhabi datorită celor peste două milioane de lire strânse din donaţiile fanilor. Echipa este acum controlată de administratorul judiciar, însă poate reveni în urma procesului în mâinile oamenilor consiliaţi de Kolles. Adică a celor bănuiţi că ar reprezenta, de fapt, grupul lui Bazac.

Există vreo şansă ca echipa Caterham să sfideze previziunile specialiştilor şi să se transforme în secret în Forza Rossa în 2015? Este o coincidenţă faptul că Victor Ponta se află în Abu Dhabi în cel mai important weekend din acest sezon de Formula 1, cu câteva zile înainte de anunţul privind echipele care vor participa la anul în Marele Circ?

O importantă sursă ProSport dezvăluie: “Nu e exclus ca Ponta să vorbească despre Formula 1 în Abu Dhabi. El este acolo ca o atracţie, poate discuta cu oficialii FIA. Sunt câţiva români descurcăreţi în zilele de curse pe circuitele din F1 capabili să facă legătura cu oricine”. Potrivit oamenilor din departamentul de comunicare Forza Rossa Holding, Ion Bazac se afla vineri la Bucureşti. Va fi duminică la Abu Dhabi? “Nu ştim”. Colin Kolles este la Londra, însă duminică, în tribuna principală aflată peste drum de clubului O1NE Yas Island, vor fi prezenţi toţi oamenii importanţi din FIA care pe 30 noiembrie decid cine intră în 2015 în Formula 1.


Clubul O1NE Yas Island şi parcarea din faţa sa pe care o folosesc şi VIP-urile care asistă la cursa de Formula 1 de duminică


UPDATE 20:12 Surse din cadrul Ligii Profesioniste de Fotbal susţin că preşedintele Gino Iorgulescu se află alături de Victor Ponta şi de Sebastian Ghiţă la Abu Dhabi: "E plecat de câteva zile".

Relaţia de amiciţie dintre Iorgulescu şi premierul Ponta este de notorietate. Cei doi se cunosc din perioada în care actualul şef al Ligii conducea clubul FC Naţional, iar Ponta era frecvent fotografiat în tribunele stadionului Cotroceni (foto jos). Acum un an, Victor Ponta şi vicepremierul Liviu Dragnea au participat la un hotel din Bucureşti la întâlnirea şefilor de cluburi cu Iorgulescu, în seara de dinaintea alegerilor de la Ligă. A doua zi, cluburile au votat pentru instalarea lui Iorgulescu în locul lui Dumitru Dragomir.

În Emiratele Arabe Unite antrenează şi Cosmin Olăroiu, prieten bun cu Ponta şi Iorgulescu. Fostul jucător şi antrenor de la FC Naţional, partener de afaceri cu Iorgulescu, Olăroiu este acum antrenor la Al Ahli, în Dubai.

Iorgulescu nu apare în fotografia publicată de Realitatea TV. Contactat de ProSport într-o seară în care în Liga 1 au jucat Steaua şi Astra, reprezentantele României în cupele europene, şeful LPF a răspuns scurt: "Nu sunt în Abu Dhabi. Bună seara".


CRONOLOGIA BIZARĂ A IMPLICĂRII LUI VICTOR PONTA ÎN PROIECTUL FORZA ROSSA

 

Autor: Costin Ştucan